Kdo to je, a proč by Vás to mělo zajímat?
Politicky exponovaná osoba je každá fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, a její osoby blízké.
Ověřte zdarma, zda jste politicky exponovanou osobou pomocí on-line nástroje PEP check.
Definici politicky exponované osoby stanoví AML zákon, tedy zákon č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále také jako „zákon proti praní špinavých peněz“ nebo „AML zákon“) ve svém § 4 odst. 5.
Pro politicky exponovanou osobu, tzv. politically exposed person, se vžila zkratka „PEP“ – z angličtiny.
Výše uvedená zákonná definice je však poměrně neurčitá a není z ní na první pohled zřejmé, o jaké osoby se přesně jedná.
Z tohoto důvodu Finanční analytický úřad (FAÚ) vydal Metodický pokyn č. 7, kterým blíže specifikuje osoby, které jsou PEP, v návaznosti na příliš obecné definování pojmu PEP v AML zákoně.
Metodický pokyn FAÚ č. 7 obsahuje všechny veřejné funkce, které jsou v České republice považovány za významné a které zakládají status PEP (jedná se o taxativní, tedy uzavřený výčet). Tento seznam uvádíme níže.
Podle Metodického pokynu FAÚ č. 7 jsou veřejné funkce, které zakládají status PEP, následující (úplný výčet):
Nevystačíte, pro 100% zjištění statusu PEP Vám pouze AML zákon postačovat nebude a budete muset postupovat i dle výše uvedeného Metodického pokynu FAÚ.
Je to proto, že zákonná definice politicky exponované osoby dle § 4 odst. 5 AML zákona stanoví pouze velmi obecnou definici a toliko demonstrativní, nikoli taxativní (úplný) výčet veřejných funkcí, které zakládají status PEP.
Pozor: Je nutné pamatovat na to, že dle § 4 odst. 5 písm. b) bodu 1 AML zákona je PEP také každá osoba blízká osobě uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Totéž platí o společníkovi nebo skutečném majiteli stejné právnické osoby (resp. svěřenského fondu) jako osoba uvedená v Metodickém pokynu FAÚ č. 7, či osobě, jež je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Stejně tak dle bodu 3 § 4 odst. 5 písm. b) AML zákona je PEP i skutečný majitel právnické osoby (resp. svěřenského fondu), o kterých je Vám (jakožto povinné osobě) známo, že byly vytvořeny ve prospěch osoby uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Nikoli, žádný veřejně přístupný bezplatný seznam politicky exponovaných osob neexistuje.
Je třeba tedy provést vlastní šetření na internetu (a o tomto uchovat záznam, tj. screenshot), anebo využít např. náš software PEP check.
Skutečnost, zda klient je (nebo není) PEP je třeba zjišťovat vždy před uskutečněním obchodu nebo před navázáním obchodního vztahu a tuto informaci aktualizovat v době jeho trvání resp. při každém kontaktu s klientem. Tato povinnost se vztahuje na všechny povinné osoby, které identifikují svého klienta.
Existuje několik možných přístupů.
Povinnost zjišťovat, zda je klient PEP, je však nezbytné plnit průkazně, a vždy o tom vyhotovit záznam. Postupy pro zjišťování této skutečnosti jsou nevyhnutelnou součástí každého systému vnitřních zásad.
Zda je klient PEP, lze zjistit:
Pozor: podle Metodického pokynu FAÚ č. 7 nepostačuje využití pouze jednoho způsobu zjišťování PEP, tedy např. využití písemného prohlášení klienta bez dalšího.
Výsledek z procesu zjišťování klienta PEP by měl být co nejvíce důvěryhodný, proto FAÚ požaduje, aby výše uvedené způsoby zjišťování PEP byly v praxi kombinovány. Povinná osoba by se, v souladu s hodnocením rizik, neměla vždy spoléhat pouze na informace poskytnuté samotným klientem, ale měla by se snažit využít i jiný informační zdroj, což platí zejména u rizikových PEP.
V tomto případě se uplatní zvláštní postup – tzv. zesílená identifikace a kontrola klienta dle § 9a zákona proti praní špinavých peněz.
Zároveň je třeba upozornit, že povinná osoba v rámci obchodního vztahu s PEP je povinna přijmout též přiměřená opatření ke zjištění původu (veškerého) majetku politicky exponované osoby.
Ustanovení § 9 odst. 2 písm. d) AML zákona totiž výslovně stanoví, že kontrola klienta zahrnuje v rámci obchodního vztahu s PEP též přiměřená opatření ke zjištění původu jejího majetku.
Přestože metodický pokyn Finančního analytického úřadu č. 7 umožňuje povinným osobám, aby si své klienty se statusem politicky exponované osoby dále rozčlenily podle nižší/vyšší míry rizika do dalších podskupin tak, aby jednotlivá opatření byla přiměřená rizikovosti klienta PEP, nelze u těchto klientů na výše uvedenou povinnost zcela rezignovat a zjišťovat pouze zdroj peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká.
Rozčleněním klientů PEP podle nižší/vyšší míry rizika lze pouze korigovat hloubku provádění jednotlivých opatření, což v praxi znamená, že u klientů PEP s nízkým rizikem ML/TF je dostačující např. čestné prohlášení klienta, u klientů PEP s vyšším rizikem je třeba při zjišťování původu jeho majetku využít i další informační zdroje (např. daňové přiznání apod.). Nejen způsob, ale také rozsah zjišťování původu majetku PEP bude odrážet rizikově orientovaný přístup povinné osoby.
Je třeba zdůraznit, že i přes stanovení nízké míry rizika ML/TF u některých klientů PEP je třeba k této skupině osob přistupovat se zvýšenou obezřetností, jelikož tyto osoby mohou představovat potenciálně vyšší riziko spojené s legalizací výnosů z trestné činnosti a financováním terorismu.
V této souvislosti je třeba připomenout, že dle § 15 odst. 2 AML zákona povinná osoba neuskuteční obchod s politicky exponovanou osobou, a to ani v rámci obchodního vztahu, pokud jí není znám původ peněžních prostředků nebo jiného majetku užitého v obchodu.
Není, neboť funkce zastupitele obce nezakládá status PEP.
Seznam funkcí PEP, jenž je přílohou č. 1 Metodického pokynu FAÚ č. 7, obsahuje všechny veřejné funkce, které jsou v České republice považovány za významné a které zakládají status PEP (jedná se o taxativní, tedy uzavřený výčet). Tento seznam zastupitele obce jakožto PEP neoznačuje.
Pokud jde o vedoucí představitele územní samosprávy, z těchto jsou za PEP považovány pouze následující osoby:
Používáme soubory cookies
Používáme soubory cookies, abychom Vám umožnili uživatelsky příjemnější prohlížení webu. Udělíte-li nám souhlas s umístěním volitelných souborů cookies do vašeho zařízení, budeme moci sbírat anonymizovaná analytická data za účelem zlepšení našeho webu. Více informací o používání souborů cookies tímto webem naleznete v Pravidlech používání cookies.